loading...
سبک زندگی
نویسنده وبلاگ بازدید : 120 جمعه 01 بهمن 1395 نظرات (0)



مفیدستان:

قدر خودت را بدان


خبرگزاري آريا –

روانشناسي – اين بار نيز، موضوع بحث به اهميت تربيت برمي گردد. تکه اي خمير يا موم نرم شده را در نظر بگيريد. مسلما مي توانيد موم نرم يا خمير نرم را به هر شکلي که مورد نظرتان است در بياوريد. پس مهم همان شکل و شمايلي است که ما به آن تکه مي دهيم که مي تواند زيبا و مطلوب باشد و يا زشت و نامطلوب.
اين داستان ادامه دارد
همين طور است زمين خشک و بايري که خاصيتي ندارد اما همين زمين، وقتي آماده سازي شود و در آن گل کاري صورت گيرد، به شکل زيبايي در مي آيد که زيبايي آن براي هر کسي مطلوب و دلچسب است. در رابطه با هر چيزي مي توان به اين مثال اشاره کرد. نکته مهم اين است که هر کسي بنا بر ميزان ذوق، سليقه و اعتقاد خويش، مي تواند چنين تاثيراتي را ايجاد کند.
آنچه مشخص است اينکه تمامي موجودات جهان، از قانوني واحد و کلي، تبعيت مي کنند. شواهد بسياري وجود دارند که يگانگي مبدا آفرينش را نشان مي دهند. شواهدي که نشان مي دهند هر انساني به مقتضاي طبيعت خويش، مي تواند مراحل رشد و کمال را طي کند و همواره به سمت بهتر بودن و کامل تر شدن حرکت کند. همين موضوع را مي توان به عنوان نشانه اي از عظمت و قدرت پروردگار ناميد که چنين قابليتي را در وجود انسان قرار داده است.
چنانچه مي بينيم که چگونه مناظر زيباي طبيعت، به دست انسانها، زيباتر مي شوند و آب هاي هرز، در پشت سدهاي محکم، ذخيره مي شوند.
از اين دست مثالها بسيار است اما نکته مهم اين است که بدانيم در ميان موجودات، انسانها مخلوقاتي هستند که براي کمال يابي و تکامل پذيري آنها، حدودي تعريف نشده است. اين بيانگر اين مسئله است که قابليت انسان در اين زمينه بسيار عجيب و پيچيده است.
در اين ميان مسلما کودکان، داراي ذهني دست نخورده و روح فطرتي پاک و بي آلايش هستند که پذيراي هر نقشي بر وجود خويش، مي باشند. اين مسئله موجب مي شود تا والدين و مربيان، فرصتي مناسب و مغتنم براي ساختن انسانهايي کامل و شايسته، داشته باشند.
با ذکر اين موضوع مي توان اينطور بيان کرد که انسان موجودي است که توانايي تربيت صحيح انساني ديگر را دارد و مي تواند به تعالي و رشد او کمک کند. بنابراين اين توانايي قطعا در انسان وجود دارد که به تربيت و اصلاح خويشتن بپردازد. در واقع مقصود اين است که بدانيم نه تنها کودکان، بلکه تمامي انسانها در هر گروه و رده سني، نيازمند يادگيري، اصلاح و تکامل هستند و اين روند تا پايان عمر ادامه خواهد داشت
انسان، گنجي از خرد و عواطف است. دنيايي است برتر و جهاني است بزرگ در جهاني کوچک!(۱) خيانت است که تنها ظاهر جسماني او را بنگريم و از ان همه استعدادهاي عقلي و عاطفي و سرانجام از روان او، غفلت کنيم و بر روي آن شعله پرفروغ انساني، خاکستر سرد و سياه بپاشيم.(۲)
از اين عبارات در متون ديني و ادبي ما بسيار است که تمامي آنها حاکي از اين مطلب مي باشند که تربيت و اصلاح، براي تمامي انسانها حائز اهميت مي باشند. هرچند اصلاح پذيري و شکل گيري شخصيت انسانها در دوران کودکي بسيار مهم است اما اين مسئله مهم بايد همواره در زندگي انسانها جريان داشته باشد. چرا که انسان همواره در معرض اشتباه و خطا قرار دارد. شواهد تجربي بسياري نشان داده است که هم نشين و دوست، تاثير بسياري بر رفتار و عقايد افراد دارد و اين نشان مي دهد که روح انسان هميشه در معرض اثر پذيري قرار دارد و ممکن است هر رنگي را بر خود بپذيرد. بنابراين انسان بايد همواره در طي زندگي به فکر اصلاح و تربيت و کنترل نفس خود باشد تا بتواند به طور شايسته ومطلوبي زندگي کند.
اين داستان ادامه دارد
در دنياي کنوني، تلاش هاي زيادي در زمينه يافتن راههاي تربيت و اصلاح افراد، وجود دارد. دانشمندان و پژوهشگران روان شناسي و امور تربيتي در اين زمينه تلاش هاي زيادي انجام داده اند اما با اين وجود امر تربيت و پرورش روح انساني، از هر زماني، بيشتر در معرض خطر و آسيب قرار دارد.
روزگاري بود که دنياي شرق با تربيت و فرهنگ خاص خودش مواجه بود. ولي در حال حاضر به دليل رسوخ فرهنگ غربي و تقليد شرقيان از انها، شيوه هاي تربيتي تازه اي مشاهده مي شود و با تاسف بايد گفت که در دنياي فعلي، دنياي شرق و غرب، هر روزه شاهد بروز مشکلات اخلاقي و آسيب هاي رفتاري هستند.
وقتي مسلمانان که ارزنده ترين گنج از برنامه هاي تربيتي را در اختيار دارند، به پيروي از فرهنگ غربي مي پردازند و در معرض رنگ گرفتن از اين فرهنگ قرار مي گيرند، چندان دور از انتظار نيست که مشکلات تربيتي در ميان افراد افزايش يابند.
آنچه مهم است و بايد مورد توجه قرار گيرد اين است که نبايد کناري بنشينيم و تماشاگر اين مسائل باشيم. بلکه بايد به فکر راه حلي باشيم تا پيش از آنکه به شکست مطلق اخلاق و معنويات برسيم، تا بتوانيم نسل آينده را از ورطه سقوط نابودي معنوي، نجات دهيم. چگونگي دست يابي به اين مسئله نيز موضوعي مهم و قابل بحث است که در مجالي ديگر به بيان آن، خواهيم پرداخت.
منبع:تبيان





لینک منبع

بازنشر: مفیدستان


عبارات مرتبط با این موضوع

مشاهده و تدبر آیات سوره قدر به همراه لیست … انا انزلناه فی لیله القدراین قرآن عظیم الشأن را در شب قدر نازل کردیم از آیات قرآن اعمال شب‌های قدر قدر شب نوزدهم اولین شب از شب‌های قدر است و شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به فیش‌های مناجات شعبانیه جستار بیانات رهبری کلیدواژه مناجات شعبانیه مناجاتدعاکدام زن و مرد عزیز خدا هستند توصیه‌های اخلاقی حاج مرحوم حاج‌اسماعیل دولابی می‌گفت مادرت را ببوس، دستش را بوسه بزن، پایش را ببوس، تا ایران بدان کتاب درمانی ایران بدان کتاب درمانی خودپرسشگری نیاز ناگریز نوزایی رنسانس جملات زیبا،عارفانه رسول طالبیزیر پای من افتاده است شعور قالی بافی که قالی اش را شبانه بافته است با نغمه های اشکنامِ من عشق است، آیا می شناسیدم؟برگرد عزیزم این قدم هایِ لجوح تو را بی رحمانه از خانه دور می کنند برگرد هنوز هیچ پلی آنچه درباره سید مجتبی خامنه ای باید بدانیم …وقتی امام خمینی را از خود او بهتر می شناسیم فهرستی از دیدگاه های متفاوت شهید مطهری آسوده دلان را غم شوریده سران نیستآسوده دلان را غم شوریده سران نیست کاش بودی و من حسرت نبودت رو نمیکشیدم ما به هم خدایا خیلی دلم گرفته جابر بلاگخدایا خیلی دلم گرفتهدیگرازاین تکرار ملال آورز روزها خسته شده ا م خدایا توخود می دانی مشاهده و تدبر آیات سوره قدر به همراه لیست تفسیر ها انا انزلناه فی لیله القدراین قرآن عظیم الشأن را در شب قدر نازل کردیم از آیات قرآن اعمال شب‌های قدر قدر شب نوزدهم اولین شب از شب‌های قدر است و شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فیش‌های مناجات شعبانیه انس امامره با مناجات شعبانیه روزهای پایانی ماه پربرکت شعبان است به گمان زیاد امام بزرگوار ایران بدان کتاب درمانی ایران بدان کتاب درمانی خودپرسشگری نیاز ناگریز نوزایی رنسانس این کدام زن و مرد «عزیز» خدا هستند توصیه‌های اخلاقی حاج اسماعیل مرحوم حاج‌اسماعیل دولابی می‌گفت مادرت را ببوس، دستش را بوسه بزن، پایش را ببوس، تا به گریه جملات زیبا،عارفانه رسول طالبی سلام دوستان خوبم اگر در صفحات اجتماعی عضو هستید در صورت تمایل آدرس خود را برای بنده ارسال نامِ من عشق است، آیا می شناسیدم؟ برگرد عزیزم این قدم هایِ لجوح تو را بی رحمانه از خانه دور می کنند برگرد هنوز هیچ پلی پشتِ آسوده دلان را غم شوریده سران نیست آسوده دلان را غم شوریده سران نیست کاش بودی و من حسرت نبودت رو نمیکشیدم ما به هم قولی آنچه درباره سید مجتبی خامنه ای باید بدانیم ساندیس خور وقتی امام خمینی را از خود او بهتر می شناسیم فهرستی از دیدگاه های متفاوت شهید مطهری پیرامون خدایا خیلی دلم گرفته جابر بلاگ میگن …خدا هست …عشق هست …امید هست …پس زندگی باید کرد اما الان تو وضعیتی هستم که نه خدا را زن قحبه چه میکشی خودت را خودت را بشناس خودت را دوست بدار راه خودت را برو خودت را امتحان کن خودت را جاى من بگذار خدایا خودت را نشانم بده خودت را دوست داشته باش زن

مطلب قدر خودت را بدان در سایت مفیدستان
برای دریافت مطالب مفید به سایت مفیدستان مراجعه فرمایید.


لینک منبع و پست :قدر خودت را بدان
http://mofidestan.ir/%d9%82%d8%af%d8%b1-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%aa-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d8%af%d8%a7%d9%86/
برچسب ها خودت بدان ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 84
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 132
  • بازدید سال : 13,727
  • بازدید کلی : 36,202